Hollandsche IJssel Altijd Anders coördineert thema Gouden Eeuw Rivier voor IJsselregio

Gepubliceerd op 20 september 2018 10:02

De stichting Hollandsche IJssel Altijd Anders (HIJAA) vertaalt het thema Gouden Eeuw, dat het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) vanaf 2019 internationaal in de markt gaat zetten, naar de Hollandsche IJssel. Dit krijgt als predikaat Gouden Eeuw Rivier of the Golden Age River.

‘Veel dingen die in de Gouden Eeuw gebeurden hebben hier hun sporen nagelaten’, legt voorzitter Jan Kromwijk uit. ‘Onze regio heeft de toeristen, die geïnteresseerd zijn in deze bloeiperiode van de Nederlandse economie, veel te bieden. Vandaar dat we de coördinatie op ons hebben genomen om de Gouden Eeuw Rivier zo goed mogelijk uit de verf te laten komen.’

Kromwijk: ‘Dit houdt in dat we een aantal belangrijke verborgen en verloren gegane zaken weer voor het voetlicht willen brengen, zoals het passagierstransport over water. De trekvaart en beurtveren waren de bloedsomloop van de Gouden Eeuw en zorgden ervoor dat de handel kon floreren. Ook het verhaal van de dominante baksteenindustrie, touwslagerijen en scheepstimmerwerven, passen in de ervaringen die we de toeristen hier graag willen laten beleven.’

Trekvaart en beurtveren

De Provincie Utrecht en de Stichtse Waarden hebben positief gereageerd op onze plannen en om in het toeristenseizoen een dienstregeling met trekschuiten op te zetten tussen IJsselstein en Marnemoende en tussen Hekendorp en Oudewater. Met het waterschap Schieland en de Krimpenerwaard onderzoeken we de mogelijkheid meer aanmeerplekken te creëren op knooppunten, waar ook een beurtveer kan aanleggen. Wij denken daarbij aan een dienstregeling die wordt verzorgd door museumschepen.’

De stichting onderzoekt of er snellere alternatieve transportmogelijkheden over de dijken zijn te creëren bijvoorbeeld met postkoetsen, oude bussen of huur-e-bikes, zodat ook de horeca en de kernen langs het water kunnen profiteren van het initiatief en mensen de kans krijgen te genieten van de oude kernen en de natuur.

Draagvlak bij horeca, musea en cultuurhistorische instanties

De stichting gaat het thema voor het komende toeristenseizoen uitrollen en stimuleert musea, historische verenigingen, horeca en jachthavens om het op te pakken en uit te dragen. ’We ontwikkelen op dit moment toolkits voor horeca, shop, musea etc, zodat bezoekers overal de Gouden Eeuw Rivier kunnen beleven en gaan uitdragen.’


«   »