Krimpense Royal IHC nog in de race voor miljardenorder

Gepubliceerd op 14 december 2019 om 16:33

Het kabinet heeft nog geen beslissing genomen welk bedrijf de miljardenorder krijgt voor de bouw en het onderhoud van vier duikboten. Ze moeten de huidige vloot van de Koninklijke Marine gaan vervangen. Royal IHC uit Krimpen aan den IJssel zijn nog in de race en Damen uit Gorinchem zijn nog in de race. De Spaanse mededinger Navantia is inmiddels afgevallen. Zowel het Zweedse bedrijf Saab Kockums als het Franse Naval Group en het Duitse TKMS dingen mee. In tegenstelling tot de Nederlandse mededingers, kunnen zij gebruik maken van de kennis en modellen van beproefde eerder door hen gemaakte onderzeeërs, die qua ontwerp wel aangepast moeten worden aan de Nederlandse normen. Vice-premier Hugo de Jonge meldt dat de kandidaten kwalitatief niet voor elkaar onderdoen en dat het wordt gegund aan de beste aanbieder. Het moet een aanbod zijn, waarvan ook de Nederlandse industrie kan meeprofiteren. Vanuit de Koninklijke Marine wordt gevraagd vooral rekening te houden met de huidige onderhoudslogistiek dat door honderden derde partijen als een geoliede machine wordt verricht onder supervisie van een relatief kleine Marine-eenheid. Ze zijn bang dat ze geen grip meer op het onderhoud hebben bij aanbesteding aan buitenlandse partijen. De overweging om te bezuinigen door drie in plaats van vier boten te bouwen, noemen ze onacceptabel. Dit biedt voor de operaties waarvoor de vloot in de praktijk wordt ingezet te weinig operationele garanties.

Het gaat om vervanging van de onderzeeboten die de traditioneel Zeeleeuw, Walrus, Dolfijn en Bruinvis heten. De dieselhybride onderzeeschepen vervullen door hun specifieke eigenschappen en relatief klein formaat, veelal een spionagetaak in ondiepere wateren binnen de NAVO-vloot. Ze worden uitgerust met torpedo’s, varende en vliegende drones, radar, sonars en optronische masten. De huidige onderzeeërs worden op dit moment al voorzien van optronische masten die de ouderwetse periscopen vervangen. Zo kunnen 'de oudjes' nog hun rol op het wereldtoneel vervullen tot de nieuwe exemplaren tussen 2027 en 2031 worden opgeleverd.

Saillant is dat het budget bij de bouw van de vorige schepen (tot 1994) door de Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM), enorm werd overschreden en dat de werf na de bouw het loodje legde bij gebrek aan nieuwe orders. Het terrein met opstallen is nu in handen van het Rotterdamse Havenbedrijf en herbergt de RDM Campus met techniekafdelingen van Albeda College en de Hogeschool Rotterdam en innovatieve bedrijven. Damen leverde het grootste schip van de Marine, van meer dan 200 meter lang. Problemen met de elektromotoren zorgden ervoor dat het schip maandenlang aan wal moest blijven.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.