Rotterdam wil nieuwe Maasoeververbinding gebruiken als oplossing voor stadsproblemen.

Gepubliceerd op 24 november 2018 12:21

Over twee jaar is duidelijk waar de nieuwe Mieuwe Maasoeververbinding komt en of de betrokken gemeentelijke instanties bereid zijn om dieper in de buidel te tasten, zodat een tunnelvariant, die bij iedereen de voorkeur heeft, er kan komen. De studie naar de mogelijkheden moeten dan zijn afgerond.

Rotterdam eet van meerdere walletjes

Rotterdam wil de variant tussen De Esch en Feijenoord. De Maasstad grijpt de kans aan aan om interne verkeersproblemen op te lossen. Bij RTV Rijnmond zegt Wethouder Judith Bokhove dat ze de oeververbinding wil tussen Kralingen en Feijenoord voor alle vormen van verkeer, waaronder alle openbaar vervoer, inclusief de metro. Ze vindt de verbinding tussen het Erasmus-universiteitscomplex en Rotterdam-Zuid van groot belang voor een betere afwikkeling van het stadverkeer.

Gemeente Ridderkerk: Alleen tunnelvariant is bespreekbaar

Voor het gemeentebestuur van Ridderkerk is alleen een tunnelvariant bespreekbaar. Op het mogelijke tracé ligt het historische landgoed Den Donck. De gemeente zal plannen voor een brug tussen Bolnes en Krimpenerwaard daarom aanvechten, maar het budget van 480 miljoen, dat met ander vermogen aangevuld kan worden tot 600 miljoen, is voor deze langere verbinding niet toereikend.

De gemeenten Capelle, Krimpen en Krimpenerwaard zijn positief gestemd

Capelle, Krimpen en Krimpenerwaard vinden dat ze een stapje dichterbij de oplossing voor het Algerabrugprobleem zijn gekomen, nu de Ridderkerk-variant als mogelijkheid wordt onderzocht. Die zien heil bij de oeververbinding met Ridderkerk, want dit lijkt de enige manier om de nijpende verkeerssituatie rond de Algerabrug op te lossen.

Zorgt Ridderkerkvariant wel voor oplossing voor Algera-corridor?

Uit het onderzoek zal nog moeten blijken of de Ridderkerk-Krimpenerwaard variant niet nieuwe problemen bij de Algerabrug veroorzaakt: verkeer van Capelle/Zuidplas/Gouda richting Breda/Gorinchem vv dat nu via de Brienenoordbrug moet, zal dan immers dankbaar gebruik gaan maken van de kortere route naar de Dordrecht. Een nieuwe oeververbinding over de Hollandsche IJssel door de gemeente Zuidplas zou dit deels kunnen oplossen, maar daar zit gemeente Zuidplas niet op te wachten.

Een kleine afstandberekening leert dat de variant Ridderkerk-Krimpenerwaard het niet gaat halen als het een geldkwestie wordt. Het beschikbaar gestelde budget is zeker niet toereikend voor het Ridderkerk-Krimpenerwaard alternatief. De Nieuwe Maas in Rotterdam is maar zo’n 600 meter breed en de afstand Ridderkerk-Krimpenerwaard meer dan het dubbele als het net nieuw aangelegde natuurgebied De Zaag wordt gespaard.

Of de omliggende gemeenten het verschil gaan ophoesten lijkt voorlopig een utopie.

 


«   »