Europese veiligheidseisen killing voor historische woonschepen

Gepubliceerd op 5 november 2018 17:46

Historische woon- en recreatieschepen, zoals tjalken of klippers, mogen vanaf 1 januari niet meer varen als ze geen certificaat hebben. Eigenaren riskeren een boete van 1.250 euro. Voor zo’n certificaat moeten schip en schipper wel aan strenge eisen voldoen.

Er moet een automatisch identificatie systeem (AIS) worden ingebouwd, gasleidingen opnieuw geïnstalleerd, scheepshuiden op dikte gebracht, een groot Europees identificatienummer op het schip geschilderd en een blauw bord worden gemonteerd waarmee wordt aangeduid aan welke kant tegemoetkomend verkeer wordt gepasseerd.

Varend erfgoed langer dan twintig meter voldoet standaard niet aan deze Europese eisen. De kosten dekken uit een hypotheek lukt niet, want niet een hypotheekverstrekker staat niet toe dat er gevaren wordt met een woonschip. Eigenaren die een hoge hypotheek op hun schip hebben komen er niet vanaf omdat een potentiële koper geen hypotheek krijgt.

De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) schat het aantal gedupeerden woonschepenbezitters op tweeduizend. Het gevolg is dat mensen hun schip inkorten, of verkopen aan buitenlanders. Het erfgoed wordt verminkt of verdwijnt uit Nederland. En dat zou jammer zijn, want onze historische vloot is nu wereldwijd de grootste.

Bart Olmer van Dagblad van het Noorden dook in de materie en sprak met betrokkenen.

Lees meer »

Foto Museumhaven Gouda


«   »