Krimpenerwaard wil 700 huizen bouwen in ruil voor extra oeververbinding

De files bij de Algerabrug tussen Krimpen en Capelle aan den IJssel - een van de grootste verkeersknelpunten van Nederland - is de gemeente een doorn in het oog. Komende dinsdag 16 oktober buigt de gemeenteraad van Krimpenerwaard zich over een uitruilplan. Met een bid van een woonwijk met 700 woningen tussen beide Krimpens hoopt het waardcollege dat het Rijk zich zal gaan inspannen om de Krimpenerwaard toegankelijker te maken vanaf Ridderkerk. 

Vorig jaar april kwam stedebouwkundige professor Riek Bakker met een structuurvisie die denkrichtingen geeft voor ondermeer betere ontsluitingen. Pijnlijk duidelijk blijkt dat de huidige structuur niet alleen voor het dagelijkse verkeer, maar ook voor een eventuele evacuatie van de waard bij calamiteiten tekort schiet.

De gemeente Krimpenerwaard moet dus bewegen, maar is afhankelijk van hun buren. Gelukkig zit Capelle wat de Algerabrug betreft in hetzelfde schuitje qua files en willen Rijkswaterstaat en Rotterdam dolgraag iets doen om de Brienenoord te ontlasten, maar het ziet ernaar uit dat er dan wel tegelijkertijd een vaste oeververbinding moet komen met de A20 om verkeer dat richting Gouda-Utrecht wil een alternatief te bieden.

Het meest logisch lijkt een tunnel tussen de N210 bij Krimpen aan den IJssel en het Ridderkerkplein (A16/A15) plus een verlenging van de N476 (Lekkerkerk) vanaf de rotonde in de N210 tot de A20 via een een oversteek bij Lageweg-Kortenoord. De laatste oversteek zou eerst kunnen worden onderhouden door verhuizing van pontveer Moordrecht-Gouderak naar Kortenoord - IJssellaan.

Overigens tekent Bakker ook een nieuwe rondweg tussen de brug bij Goverwelle (N228) en de A20 bij op/afrit Moordrecht die de IJssel en de Ringvaart over gaat langs Recreatiepark IJsseldreef in Moordrecht. Bij Schoonhoven wil ze een nieuwe verbinding over de Lek.

Kaarten Google Maps


«   »