Ode aan het Nederlandse Landchap toeristisch thema 2021

Gepubliceerd op 20 november 2019 12:13

Voor organisatoren van evenementen en activiteiten is het handig om te weten met welke thema’s het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) naar buiten treedt bij hun internationale campagnes. Dit jaar was dat Rembrandt en de Gouden Eeuw. Het thema Gouden Eeuw Rivier, met de herintroductie van de trekvaart en belevingsvaarten met historische schepen, waar de stichting Hollandsche IJssel Altijd Anders zich in Hollandsche IJsselregio sterk voor maakt, komt daaruit voort. Volgend jaar staat 75 jaar bevrijding met zijn terugblikken op de rit en voor 2021 is dat de Ode aan het Nederlandse landschap. Als er evenementen en activiteiten zijn die toeristische de moeite waard zijn, worden ze door NBTC de internationale campagne meegenomen.

Buurlanden belangrijkste potentieel

De toestroom van toeristen uit het buitenland laat een sterke groei zien (tweek keer zoveel als in 2010) en komt dit jaar uit op een kleine 20 miljoen bezoekers, goed voor een miljarden-omzet. Het NBTC zet vooral in op toeristen uit de omliggende landen, waarbij uit Duitsland (5 miljoen), België en Engeland (2,5 en 2,2 miljoen, de meeste komen. Daarna volgt Frankrijk een klein miljoen, iets minder dan Italië en Spanje samen. Toeristen uit onze direct buurlanden worden gezien als 'warm' potentieel, omdat die terugkerend zijn en meer van het hele land willen leren kennen. Toeristen van verder gelegen landen, worden als 'koude' klanten gezien, omdat die overwegend komen voor een eenmalig kort bezoek aan hotspots als Amsterdam, molens en de tulpenvelden, waar het al druk genoeg is. Uit Amerika alleen komen al 2,2 miljoen mensen, waarvan 1,5 uit de VS en uit Azië 1,4 miljoen, waarvan 350.000 uit China. De verwachting is dat de stroom toeristen met miljarden toeneemt de komende jaren. Het NBTC probeert door themakeuze een verspreiding van bezoekers over heel Nederland te bewerkstelligen en zo de druk van de hotspots weg te nemen. Maar vlak ook de Nederlandse markt niet uit. Milieuoverwegingen en prijsstijgingen in populaire buitenlandse vakantiebestemmingen maken dat Nederlanders vertier dichter bij huis zoeken en ervoor kiezen hun eigen land eens te gaan ontdekken. De overheden hopen dat dit fenomeen door stakeholders in gebieden waar economische groei mogelijk en wenselijk is, wordt opgepakt. De meeste opbrengsten leveren bezoekers op met rammelend vakantiegeld dat ze liefst in familieverband opconsumeren in de regio waar ze een verblijf vinden. Dus voor groei van de lokale economie moet de komende tijd vooral worden ingezet op het creëren van meer gezinsovernachtingsvoorzieningen. Het thema Ode aan het Nederlandse landschap in 2021 zal nog meer mensen trekken naar gebieden als het Groene Hart met daarin de Hollandsche IJsselregio. Het NBTC verwacht dat vooral bezoekers uit buurlanden dit thema zullen oppakken, dus poets je Duits, Engels en Frans maar op.

Horeca kampt met personeelstekort

Het zal niemand verbazen dat vooral de horeca van de toename van toeristen profiteert. Nagenoeg de helft van de werkgelegenheid die uit toerisme voortvloeit komt daar terecht. Dit is tevens de achilleshiel voor de toeristische branche, want hoe kun je mensen gastvrij ontvangen als juist daar, waar de klantvriendelijk sfeer bepalend is voor de beleving van de bezoeker, geïmproviseerd moet worden omdat er zoveel vacatures zijn? Volgens Horeca Nederland zijn er nu al 350.000 mensen in de horeca werkzaam en zijn er 50.000 tekort, volgend jaar zijn er 410.000 mensen nodig . Deze belangenorganisatie zegt niet blij te zijn met de wildgroei in niet-horecagelegenheden, maar dient zich wel te realiseren dat bezoekers die ergens willen slapen, eten of drinken niet gelukkig worden als er bij wel-horeca-ondernemers 'gesloten‘ op de deur staat. De AirBnB’s, proeverijboerderijen en instore koffiebars behouden de toeristen dan wel voor de b.v. Nederland met alle dienstverleners en middenstanders die van deze meeromzet profiteren.

De Hollandsche IJssel ontbreekt in Groene Hart

De Bestuurlijke Tafel Vrijetijd, Water en Groen onder voorzitterschap van de Alphense wethouder Kees van Velzen, heeft een kleine brochure laten maken door Stichting Merk & Marketing waarin ondermeer de iconen van de Groen Hart-regio staan. Niet vreemd dat dit met Archeon en Avifauna begint, maar jammer dat de samenstellers de rivier de Hollandsche IJssel en de activiteiten die we daarlangs volgend jaar willen ontplooien, niet hebben opgenomen, terwijl de betrokken subsidiërende overheden en instanties hier erbij betrokken waren en heel goed weten dat dit deze rivier de ader vormt tussen de gëurbaniseerde gebieden rond de centra Rotterdam en Utrecht. Alleen de steden Gouda, Oudewater en Montfoort worden langs de IJssel gemeld, maar in een andere context. De Gemeente Zuidplas het Hitlandgebied met zijn karakteristieke veldsteenovens hoort niet meer het Groene Hart. De baksteenindustrie die niet los kan worden gezien van vervening en de inrichting van het landschap met kernen, buurten en bedrijven langs de rivieren. Onze unieke getijrivier die loopt van Krimpen aan den IJssel tot aan Gouda en verder via het gekanaliseerde deel tot Nieuwgein waar inmiddels net zoveel pleziervaartuigen varen als op de Veght, staat vreemd genoeg niet op het kaartje met iconen ingetekend.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.