Hollandia in Stormpolder renoveert iconische Middelburgse stationsbrug

Gepubliceerd op 26 september 2019 14:58

De iconische stalen draaibrug van 55 meter lang en 10 meter breed, die sinds 1950 in Middelburg het Kanaal van Walcheren overspant, is afgelopen woensdag op pontons getild om naar de Stormpolder in Krimpen aan den IJssel te vervoeren. De renovatie, die hard nodig was, kreeg vorig jaar uitstel toen ontdekt werd dat er chroom-6 in de oude verf gebruikt is. Deze verf bleek ook voor andere bruggen te zijn gebruikt. Toen dat...

Toen dat werd ontdekt vroeg aannemer Hollandia Services miljoenen extra, om deze kankerverwekkende stof te saneren, wat niet anders kan bij zo’n renovatie. Het zou gaan om het grootste saneringsproject ooit van chroom-6. Op het moment dat de brug zou worden opgehaald, trapte Gedeputeerde Staten echter op de rem, want over de meerkosten wilde de Provincie Zeeland eerst helderheid. Bovendien werd het totaalbedrag van het project meer dan 5,5 miljoen en viel daardoor binnen de regels van Europees aanbesteden. Na onderhandeling gaat de renovatie nu 5,4 miljoen kosten.

Hollandia knapte al eerder bruggen over het Kanaal door Walcheren op, waar achteraf mogelijk ook verf met chroom-6 vanaf is gehaald. Pas in 2014 werd namelijk duidelijk dat verwerken van deze verf gevaarlijk is. Ook als het verstoft bij schuren of stralen. Hollandia heeft in juni in een afgesloten ruimte onder de brug een proef gedaan, om te onderzoeken hoe de verf veilig kan worden verwijderd. In de fabriek in Stormpolder gebeurt dat in een geïsoleerde ruimte. De brug krijgt daar een uitgebreide behandeling, waarbij onder andere het houten dek wordt vervangen en ook de elektrotechnische installatie wordt aangepast.

Foto Provincie Zeeland


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.