Transportorganisaties dringen aan op oeverbinding Ridderkerk-Krimpenerwaard

Gepubliceerd op 24 mei 2019 18:14

RTV Rijnmond meldt dat de twee grootste organisaties voor transport en logistiek Evofenedex en Transport en Logistiek Nederland aan het Rijk en de gemeente Rotterdam vragen om te kiezen voor de zogenaamde oost-oost-variant, die de Krimpenerwaard goed kan ontsluiten. Ze hopen dat de files op de Algerabrug daarmee verminderen, volgens hen het drukste wegvak van Nederland, en er filevermindering komt op de Van Brienenoordbrug. De oost-oostvariant biedt volgens de organisaties ook een beter wegennetwerk bij calamiteiten zoals ongevallen.
Ze stellen dat de variant ook goedkoper is dan het alternatief tussen Feyenoord City en De Esch. Ze schatten de kosten van de oost-oost-variant in op 433 miljoen, terwijl die bij Feijenoord City 449 miljoen kost. De binnenvaartsector sluit zich aan bij de transportsectoren omdat het lastiger wordt te manoeuvreuren in de Rotterdamse bocht met de komst van een nieuwe brug. De Rotterdamse gemeenteraad wil het beschikbare geld, volgens RTV Rijnmond, liever besteden aan een nieuwe ondergrondse metroverbinding van De Esch (Erasmusuniversiteit) naar het toekomstige Feyenoord City (rond stadion de Kuip), die worden begroot op ruim 2,2 miljard.

«   »