Sloop Snelle Sluis technisch een uitdaging

Gepubliceerd op 25 april 2019 18:26

De uit 1829 daterende Snelle Sluis in de Ringvaart op de grens van Nieuwerkerk en Moordrecht is vanaf een ponton op het water gesloopt om trillingen voor de ernaast gelegen woning te voorkomen. Hoofduitvoerder Beens werd de klus gegund omdat hij alles via water kon doen. De sluis vormde de verbinding tussen de Ringvaart en de Hollandsche IJssel en was overbodig geworden. De afvoer van de muren en vloer van de sluis geschiedt niet over land, maar over water om te voorkomen dat vrachtwagens teveel schade aanrichten. Tijdens de sloop ontdekte de Alkmaarse aannemer C.A. de Groot dat de vloer onder de sluis een meter dik was en bestond uit lagen hout en metselwerk, waardoor de graafmachine wel 2,5 meter diep moest reiken om alles eruit te kunnen trekken. Alle brokstukken, zo’n 1.500 ton metsel- en betonpuin en 100 ton hout, worden een halve kilometer verderop aan wal in containers gelost om te worden afgevoerd naar verwerkers. Na de sloop worden de oevers aangevuld en afgewerkt.

Een uitgebreid artikel van Cynthia Herweijer met foto’s van Olivier van Det en bijzonderheden over de werkzaamheden vindt u op www.bouwmachines.nl.

Markante onderdelen van de sluis gaan naar de Historische Vereniging Moordrecht die ze wil verwerken in een kunstwerk voor de nieuwe beeldentuin van het voormalige Weeshuis.

Tegen de sloop was veel weerstand, omdat dit het laatst overgebleven bouwwerk was van de oorspronkelijke droogmaking van de Zuidplaspolder. Gesprekken met het waterschap om dit historische bouwwerk te behouden, konden de sloop van de overtollig sluis niet tegenhouden.

Lees meer »


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.