Voor en tegenstanders van oeververbinding Oost-Oost laten zich horen

Gepubliceerd op 10 juni 2019 om 10:41

De oeververbinding die de Brienenoordbrug moet ontlasten houdt de gemoederen flink bezig. In de volgende maand moet immers het MIRT-onderzoek zijn afgerond en het besluit vallen waar die moet komen. Meerdere varianten worden gepresenteerd en iedereen heeft er een mening over. Rotterdam wil het beschikbare geld 547 miljoen graag gebruiken voor de Oost-variant tussen Kralingen en Feijenoord City, waar meer dan twee miljard is gemoeid, maar waarvan het de vraag is of dat de Brienenoord veel zal ontlasten. De verbinding Ridderkerk - Krimpenerwaard (Oost-Oost-variant) daarentegen zal dat wel doen en draagt bij aan de ontlasting van de Algeracorridor, alhoewel dat laatste door partijen wordt betwist omdat verkeer uit Zuidplas en Capelle zal kiezen voor de beduidend kortere route die voor hen ontstaat richting Dordrecht. Om de Algerabrug-corridor te verlichten wordt al gesproken over een Krimpenerwaard-Moordrecht verbinding over de Hollandsche IJssel die aansluit op de A20.

Een brede coalitie, verenigd in IMPACT (zie lijst hieronder) en de Regio Midden-Holland (met ondermeer Zuidplas, Gouda, Krimpenerwaard) heeft nu een brief gestuurd aan de vaste Kamercommissie van Infrastructuur en Waterstaat om te pleiten voor de Oost-Oost-variant. Met het beschikbare bedrag kan die volgens hen binnen zeven jaar dit tracé met brug zijn gerealiseerd.. De Krimpenerwaardgemeenten zijn bereid 40 miljoen extra in het potje te stoppen voor deze variant en tot 4000 woningen te bouwen om de verbinding rendabel te maken. In hun pleidoooi nemen ze ook de ontlasting van het knooppunt Ridderkerk mee.

Medestanders zijn ondernemers die nu veel in filetijd bij de Brienenoord financieren en schippers die bang zijn voor een brug bij de Oostverbinding omdat dit een gevaarlijke vaarsituatie oplevert.. Tegenstanders zijn omwonenden die de dupe worden van de ingreep en natuurliefhebbers die moeten toezien dat stukken uniek landschap verloren gaan. Zij pleiten voor geen of veel duurdere tunnelverbindingen om afbraak, vervuiling en verloren gaan van natuurgebieden te voorkomen. De kans dat er iets met alternatieven waarmee tegenstanders komen zal worden gedaan is miniem.

De Oost-Oost-variant zou over het eiland De Zaag aan de Nieuwe Maas in Krimpen aan de Lek moeten gaan, dat pas door Rijkswaterstaat getransformeerd is in een oevergetijdenggebied, waar bevers zich hebben gevestigd. Hier zijn ook plannen in een vergevorderd stadium om een cultureel/creatief centrum te maken met horeca en een jachthaven aan de Nieuwe Maas.

In Ridderkerk ligt op het tracé het 22 hectare grote Donckse Bos, waarvan 10 hectare park in Engelse stijl, behorend bij rijksmonument Huys ten Donck uit 1746, dat eveneens op de route ligt. Bovendien gaat de weg daar dicht langs de bebouwing. Voor de gemeente Ridderkerk is dit een reden om uitsluitend in te stemmen als er op dat traject een tunnel komt, waar nu niet voldoende budget voor is.

Op www.petities.nl roeren zich de tegenstanders en voorstanders . Het college van Ridderkerk roept omwonenden op hun bezwaren in te dienen via mail@oeververbinding.nl.

 

Voorstanders Oost-Oost-variant verenigd in IMPACT:

- Transport Logistiek Nederland (TLN)

- Evofenedex

- Kring van Kleine Transport Ondernemingen

- Ondernemerskring Krimpen aan den IJsseI

- Ondernemerskring Nederlek

- Ondernemerskring Schoonhoven

- Ondernemerskring Bergambacht

- Ondernemerskring Stolwijk Haastrecht Vlist

- Ondernemerskring Ouderkerk

. Krimpenerwaard onderneemt

- Economische Netwerk Capelle

- Transfrigoroute Internationaal

- Transfrigoroute Holland

- Economisch Platform Krimpenerwaard (EPK)

- Nekovri

- Midden Holland Onderneemt

- Gouda Onderneemt

. Ondernemers Platform Bodegraven Reeuwijk

- Ondernemers Platform Waddinxveen

- Ondernemersvereniging Moordrecht

- Ondernemerskring Zevenhuizen Moerkapelle

- Bewonersorganisaties verenigd in Impact Oeververbinding Oost—Oost

 

 


«   »